Sunday, July 31, 2011

Salam Ramadhan

Salam...Esok 1 Ramdhan...petang ni baru nak tengok anak bulan..so sama2 la kt nantikan pengumuman Ramadhan..insyaAllah esok dh start puasa...so malam ni ramai2 leh pegi terawikh..dn bagi kaum2 isteri dan ibu mesti dah berpikir2 nak masak sahur ape ye esok pg...

Antara kenangan di bln ramadhan..
----> Masa sekolah rendah- sek rendah ok lg tp bile time masuk sek agama (seesi petang) waaa lepak rasanya..nak2 suh beratur kt padang..asyik g toilet je..dh tersedia dh tuala basah...kdg2 pernah gak berkumur2 smbil minum air paip..hahaha xpela lum baligh dpt dimaafkan..
----> Masa sek menengah- duduk hostel time nie..berbuka ramai2 kat dewan makan...tempat dh ditetapkan...(ke masa dh ujung2 form je..ntah xingat hehehe)..kdg2 best kdg2 xbest lauk dewan makan..tp telan jela..lepas tu ada gak time ktorg leh g pasar ramadhan..schedule ikut kelas..kalau teringin sgt nk mkn ayam percik ke ape ke kirim je dgn bdk2 yg nak pasar ramadhan...lps berbuka ramai2 solat terawikh kt dewan besar...rasanya tula first time aku semayang terawikh..hampeh kan..pg2 kena solat subuh kt dewan gak tp bile dah besar selalu skip..pernah kena tangkap lg sbb x g semayang kt dewan..
----> Masa Universiti- .Time first year or kecik2 lg xde transport beli makanan dlm u je..gagah je kan jalan kaki...pasar ramadhan dalam universiti je..kdg2 sbb umah dekat mama bawak makanan utk aku..huhuhu...bila dh ada transport g beli kt Taman U lak...best pasar ramadhan taman U besar...panjang..plg xleh ingat ikan pari bakar...kdg2 kami berbuka kat kedai makan...kalo nak bukak puasa kedai makan kena book awal2..dn plg best g angsana ke luar dr skudai utk berbuka puasa..tp biasanya apa yg kami buat solat maghrib dl smbil buka apa yg ringan2 dn lps tu br cr tmpt makan..yela xnak berebut time semayang nnt..solat terawikh...ikut mood kdg2 buat kt bilik..kdg2 g kt dewan tun hussein onn tu je dn kdg2 g masjid utm...
----> Masa Keja + Bujang + JB - Dulu2 aku keja jb..so secara automatiknye berbuka puasa kt umah jela...masa aku keja kt jb mama masih bekerja lg (lum pencen la)..mama keja shift dn kdg2 kena shift malam mama akan berbuka kat office dia..papa lak kalo mama keja dia akan berbuka kat surau..xingat la aku berbuka camne hehehe..tp kalau semua ada xmuat meja kt dapur tu..maklumla kecik je dapur umah aku (macamla adik beradik ramai)...terawikh aku wt kt umah je sbb ntah xsuka g surau kt umah sbb ramai makcik2 yg bz body (jahat gile kan aku)..
----> Masa Keja + Bujang +Shah Alam- masa dok shah alam ni mostly biasala bujang membeli di bazar jela..tp aku punye housemate yg rajin memasak...so aku beli kuih je kdg2..dn masa keja dl kami ada kupon rm2 utk diabiskan di kantin..so kupon tula wt beli kuih..pastu kdg2 aku x sempat pun blk umah berbuka..berbuka kt kilang je (waa bz gile time aku dolu2)...terawikh masa dok kt randa je rajin g surau..surau tu ada air cond..best terawikh situ..pastu org2 kaya kot terawikh situ sbb dlm bbrp ari diorg kutip derma sepanjang ramadhan dh mencecah puluhan ribu rm gk....berbuka puasa kt hotel..mm time keja nila asyik dpt jemputan je..tp mcm muak je berbuka puasa kt hotel kan...hehehe...
-----> Masa dah kawen - Walaupun tahun ni tahun ke 2 aku bergelar isteri masa ramadhan ni tp thn pertama x rasa pun aku sebg bini org..aku rasa mcm bujang je..sbb kami dok jauh dn hubby berpuasa dn beraya kt offshore thn lps..so thn ni la aku btl2 menunaikan tanggungjawab..sediakan sahur dn berbuka..mcm excited la plak..tp hubby ckp sok lusa dia nk g offshore..mmm nampaknye jd org bujang lgla..dn tahun ni aku tgh sarat mengandung..moga ramadhan kali ini betul2 membawa kelainan wat aku...nak wt terawikh thn ni..mmm kat umah jela kot..kalau larat leh g masjid..yg pasti hope dpt puasa penuh tahun ni....

Anyway diucapkan Salam ramadhan buat semua rakan2..bulan ramadhan ni bulan yang mulia dan penuh dengan keberkatan...semoga di bln ni kita memperbanyakkan ibadah, doa2 kt dimakbulkan dn segala amalan kita diterima olehNya...

P/s- ckp kt hubby kena siap2 bayar zakat fitrah utk baby..mana la tau baby nk kumpul duit raya gak...dn kalo baby xkluar pun anggapla tu sedekah dr kami agar aku dipermudahkan bersalin nnt...

No comments:

HIDUP BAHAGIA BERSAMA

Daisypath Anniversary tickers

PUTERA PERTAMA

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

PUTERA KE DUA

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers>
Designed by UMIESUEstudio 2014