Sunday, June 26, 2011

my first check up at Farabi....

salam...

sempena nak g Labuan esok saje jela g cr gynae or pakar sakit puan....mintak advise sikit nak naik flight..rasanya sejak pregnant ni lum pernah lg jumpe gynae yg betul2 pakarla...sbbnye aku sendiri xpasti kt Kemaman ni nk cr gynae kt mana..kalo kt shah alam tu taula..mmgla byk klinik kt kemaman ni mcm klinik zainab, wan maihan, erlina yg ada servis check up utk ibu mengandung tp rasanya diorg bknla pakar sgt kot sbb xde pun tulis o&g kt medical cert diorg..hahaha pandai je aku..


akhirnya aku decide g Kulantan kt Pusat Rawatan Keluarga MUIP aka Al-Farabi...dpt sumber dr makcik google dn makcik aku sendiri coz dia slalu gak g sana..makcik aku ckp pengasas Al-farabi bekas gynae dr gh (general hospital) and org suka sgt cr doktor ni...dl aku pernah gak g Al-Farabi ni teman makcik aku wt pad smear..tp masa ni klinik dia sgt2la buruk...n diorg ada plan nk pindah..setlh berty pada makcik google sekali lg aku dpt tahu klinik ni dh pindah kt jalan gambut dekat dgn wisma kerajaan...bertemankan makcik aku without my lovely hubby kami bertungkus lumus cr jalan gambut sbb kami bknla biasa dgn bandar Kuantan ni...Akhirnya jumpe gakla klinik yg dimaksudkan...

first impression...cantik gak yela hospital baru....g daftar kt kaunter pendaftaran and guess what no yg aku dpt 1032 dan masa tu bru 1018...waaa lambatnye lg..mcm g klinik krj lak...memandang lama gile nk tunggu makcik aku amek kesempatan (aku pun kesian gak kt dia nk tunggu) g facial plus spa kt seblh klinik tu..too bad bilik menunggu dpn kaunter pendaftaran tu sungguhla panas...ada je air cond tp mcm x function je...yg peliknya aku sorg je dok sibuk mengipas2 org lain xde pun...

smpai klinik tu dlm kol 11 lbh..kol 1 br nama aku dipanggil utk timbang berat dn test air kencing...rupe2 nya kt dalam tu ada lg satu ruang menunggu berdktn bilik doktor..dn ruang menunggu ni sgtla sejuk berbanding kt luar...stlh menunggu bbrp min lg ahirnya no aku dipanggil masuk bilik doktor...doktor yg check tu doktor lelaki..lehla pulak aku borak2 lama dgn doktor...rupe2nya tula doktor razak tokeh al-farabi tu...mula2 agak segan gak nk check dgn doktor lelaki tu tp lama2 okla..result check up everything is fine..blood pressure(dia xrendah lak kali ni), kedudukan baby, plasenta, ape lg ek..bab kata semua okla...doktor pun very2 nice and funny...doktor ckp baby sihat dn very2 good berdasarkan scan...cuma scan kt al-farabi lum ada 3D and 4D...siap aku ty bila nk beli lagi dia ckp nntla ada perancangan gak...berbalik soal naik flight td..doktor ckp memandangkan aku flight domestic is doesn't matter. lgpun aku naik MAS bkn air asia..kalo air asia dia lagi tight...

so far check up kt al-farabi sgtla memuaskan cuma tula air cond panas je dn ramai sgt org nk menunggu..tp aku g time org cuti... maybe kalo g time jumaat okla kot xramai..dr harga lak check up, scan, plus amek vitamin yg plg mahal tu (xigt nama dia yg pasti bkn obimin) dlm rm70...mcm plan nak bersalin kt al-farabi tp memandangkan EDD aku kena time raya...so kena pikir byk kali gakla...maybe masa nk bersalin tu aku berada di kg ke...oh ye jom kt usha2 wad2 yg ditawarkan kt al-farabi:-
 sharing room- harga rm100 satu katil..kalo nk amek 2 katil pun boleh...
 single room..harga rm150..ada satu katil je..xde sofa..
 executive room- rm200...gmbr diambil dr katil
executive room-gmbr diambil dr sofa...
napela halliburton or company aku xnk sponsor maternity kn..kalo x mesti mcm fizan slambe je beranak kt kmc tanpa pikirkan kos...tp act beranak kt mana2 pun xkisahla asal baby dn mummy sihat dn selamat kan..k lps ni insyaAllah kalo ada masa kt cite lak psl pregnant woman kalo nak naik flight...just to share sbb sejak tau nk g Labuan ni mcm2 dh buat kajian dh psl issue ni...

7 comments:

FeiZura said...

mcm best jek bilik vip tu...:) mcm kt rumah kan?..hihi nk dok bilik mana nnt nane?

naney said...

kalo dpt branak kt situ mcm nk amek blk vip tu gk..kan kan cntik je..dh ty diorg dh kalo amek blk vip tu total kos dlm 2000 ke 2500 with normal deliver..

haikadove said...

woaah cantik pula bilik2 dia. mcm kat hotel dah nie ;D

faiez said...

kisah beb beranak kat mane..sbb kalu kt private confident skit la..ade yg temankan...

naney said...

kan2 mcm blk hotel...
faiz-kalo ada rezeki lbh lehla branak kt private...kalo mcm eden yg cukup2 mkn mana2 pun xkisahla...

siti ketty sidek said...

macam dok hotel la plop.......

Lilyana said...

boleh bg alamat n num phone or direction x kt mane location hospital ni..sbb sy pn nak bersalin kat sini tp hri tu pg cri xjumpa plak..boleh drop alamat kat sini or kat email saya yana_sagi@yahoo.com..btw thanx for sharing ya =)

HIDUP BAHAGIA BERSAMA

Daisypath Anniversary tickers

PUTERA PERTAMA

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

PUTERA KE DUA

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers>
Designed by UMIESUEstudio 2014