Wednesday, October 24, 2012

Jakarta 4 days 3 nights..

Continue cite semlm..

Kami smpai Jakarta kol 2 ptg waktu sana..means kol 3 waktu mesia... turun2 flight searching for taxi... aku saje je xsuruh hotel pick up kan sbb save cost... kalo suh hotel pick up cost dlm IDR250000...kalo naik taxi biasa dlm IDR150000 je.. smpai luar airport ramai driver2 taxi offer for taxi.. but we all lebih prefer amek taxi yg berdaftar.. biasanya kalo nk ok naik blue bird taxi..kt sana mcm2 company taxi.. tp lum sempat smpai kt blue bird nye station ada company lain sambar kami.. kami naik jela...

perjalanan from airport to bandar Jakarta lbh kurang 45 min gk..masa tu dh 3 lebih..jalan dh start macet (jem)..tp jalan ke hotel xdela jem sgt.. hotel terletak kt Kuningan kt mana di situ ada mcm2 opis and embassy malaysia pun ada kt sana.. tp xsangka lak taxi tu xtau kat mana hotel tu..so berpusing2 kami kt Kuningan tu.. stress betul dh la penat dn lapar.. akhirnye dlm 4.30 br smpai hotel..check in dn masuk bilik..bilik hotel sgtla besar.. yela 5star hotel but xsempat pun amek gmbr..gambar2 same je mcm yg post seblm ni... lps siap2 kan Nuh kami turun amek taxi dn ke ITC ambasador.

act ITC ni my fren kt jakarta yg suggest... sbb kami nk cr telekong dn kain so dia suggest kt situ.. ITC mcm ampang park kot kt mesia..shopping mall yg byk kedai kecik2..kt sana sempat shopping sikit2..beli yg wajib2 utk mama and MIL.. agak mahal gk tp still leh menawar.. hubby nk cr jersey cetak rompak nye..bila convert agakla mahal...sbb kami xlunch puas gk cr tempat mkn.. ty2 org rupe2nye kt tingkat 3..

smpai tmpt mkn...mmmm sempoi je..xtau nk order ape..last2 order ayam penyek for hubby dn ku nasi ayam bakar.. ok la sedap la.. Nuh dh merengek maybe letih..jam br 8 mlm means 9 mlm waktu malaysia..abis mkn terus tunggu teksi kt luar ITC...teksi kt jakarta xdela susah sgt esp kalo g shopping mall... tp malangnye x byk teksi tau gran melia kt mana..stress dkt setgh jam tunggu teksi yg tau.. silap aku gk xbwk address..ku mmg tau kena standby address hotel in case nk tunjuk kt driver teksi tp lupa lk nk bwk.. at last ada gk teksi nk amek ktorg...smpai hotel mama terus tdo...ayah ngadap hbo..nuh iman lk masa kt ITC bkn main lg penat tp smpai hotel bkn main hepi lg dia main..

esoknya mama bgn pagi2 nak g keja.. si Nuh dh bangun...nasib bwk mainan dia so dia layan mainan dia la..
so selama 2 ari mama g keja Nuh dok dgn ayah je di hotel..ayah bwk Nuh g breakfast..bwk round2 hotel....sian diorg kn.. ayah ckp malas nk klua hotel..lgpun jakarta kan macet...dia malas gile nk klua.. malam kedua tu kami di bawa oleh mmbr indon makan kt bebek spesel..bebek tu itik la..cantik tmpt tu... lupe lk nk amek gmbr..hehehe... kami order bebek menu spesel dn Nuh makan nasi dgn sup ayam je.. tawar je rasa sup ayam Nuh but okla for Nuh kan..byk gila dia makan dn kwn mama tgk pun kagum...

malam ke dua kami dinner di plaza senayan...plaza senayan mcm shopping complex biasa je kt KL ni but exclusive gk..ada sogo dlm tu tp sogo dia xmcm malaysia yg jual brg2 murah..mahal gile bila convert duit malaysia... kami mkn mlm tu pun agak mahal gk.. nasib x g grand indonesia..yg grand mcm klcc tu.. round2 plaza senayan yg xde ape2 tu terus blk hotel dn kemas2 utk blk..

ari ke 4 nk blk dh... check out hotel kol 7am..pagi tu..kwn mama dh siap tunggu kt lobi hotel nk bwk ktorg shopping utk abiskan rupiah.. at first igt g tanah abang but dia bwk g thamrin city..

thamrin city kol 8 pg dh bukak..tp xsemua...best gk la shopping pg2 dpt harge murah..tp sbb dh shopping kt ITC seblm ni xdpt la nk beli byk...mmg murah la kt sini..ada bhgn busana muslimah, batik, dn tshirt2.. so sedap gila abiskan rupiah..

Blk dr thamrin city terus ke airport...memandangkan org xkeja so xdela macet...smpai airport bagage lebih muatan..hehehe..terpaksa keluarkan brg2 dlm beg utk hand carry.. kami lunch di airport which is lg murah kot dr kt plaza senayan tu...after lunch terus ke gate utk tunggu berlepas.. kt airport Nuh agak meragam sikit..nk suh bwk jalan je..nasib ayah ada layan dia kan...

tepat jam 1.10 kami dh naik flight..terus ke LCCT..dr LCCT ke KLIA check in xlama lps tu naik flight smpai Kuantan...dan akhirnya home sweet home...

best bisnes trip bwk anak dn laki..xperlu rindu2an..kalo byk duit setiap kali bisnes trip kompem bwk anak dn suami....tp hubby kena amek cuti la plak kn..next trip kami plan nk naik kapal terbang lg....g langkawi lak ke..or sarawak ke... but kena tunggu adik klua dulu la kan...komen hubby pd Jakarta kalo diberi peluang drive dia xkn drive..hehehe... byk pemandangan yg luar biasa xde kt malaysia ada kt jakarta...ntah bila la ada chance ke sana lg kn... mungkin kalo xkrn kerja xkan sampai la kot.. lps kalo g pun kami cadang g bandung je..

anyway next year mama ada meeting kt vietnam la plak.. masa tu kalo ayah n Nuh nk ikut pun boleh but adik probably kena tinggal hehehe..tp ada benda yg mungkin meeting kt sana xjd..nnt next post kt cite lak ye..

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

kesimpulannya best tak jakarta? aku indon bali jek penah smpai..tpt lain tak terpergi kot dlm masa terdekat ni.hehehe..nway, syokla nuh kecik2 dah jalan jauh..zareef juga yg lom ada can naik kapalterbang..==

naney said...

mmmm Jakarta okla...setkt nk jln2 luas pemandangan...jalan jem gile dr KL...nk shopping pun better ke bandung kot..