Sunday, December 30, 2012

Kisah banjir..







Salam..Umum dh mengetahui yg tahun ni banjir sgt teruk berlaki kt pantai timur (huhuhu ayat karangan bahasa melayu sudah...). dh nama ku duduk pantai timur kan so xketinggalanla mengalami nye...

Alhamdulillah rumah kami xdela dinaiki air..gambar di ats di ambil di jalan2 sekitar Kemaman.. cuma jalan nk ke bandar cukai jela ditenggelami air... so lps cuti krismas tu mmg aku sambung cuti la..wehooo best kn...cuti panjang... tp cuti panjang pun hanya berkurung saje di dalam umah x g mana2 pun...

bercerita tentang banjir..buat masa ni aku xpernah lg berpengalaman meredah banjir, umah dinaiki air dsb...Syukur kan..kalo x mesti mati akal nk wt ape.. ramai mmbr2 yg umah ditenggelami air ari tu..masing2 mengeluh sbb byk perabut yg rosak xleh pakai..brg2 elektrik lg.. dpt bantuan pun rm500 je..rm500 tu leh beli apa la sgt kn..tp tula dugaan Allah kn... harap diorg tabah hadapi ujian ini....tp tiap kali banjir slalu aku terkandas jela atas jalan raya... huhuhuhu...pengalaman banjir la tu kn..

masa kecik2..kalo nk blk trg from JB mesti kalau boleh elak ujung2 tahun..ingat lg dl banjir naik kt dungun kt air hitam xsilap aku...masa tu malam..jalan kt situ naik air... tp still kenderaan leh lalu lg.. masa tu papa berebut2 nk lalu belakang lori sbb tayar lori secara xsengajanya mengalih air ke tepi..... masa kami lalu ada gak kereta terkandas... sejak dr tu tiap kali blk musim tengkujuh papa mesti calling2 org dl tanya jalan banjir ke x..xpun kami mmg xblk la...

tu masa kecik2...masa Johor teruk dilanda banjir satu ketika dl..mmm xigt lk thn brp...tp thn tu aku keja kt johor... parent masa tu g Mekah..at first mama suh aku dok kt umah makcik aku..tp konon2 dh besar kan..dh keja so baik dok umah sendiri..tp nasib baik xdok umah makcik aku sbb time tu umah dia abis banjir... rasanye masa tu 2 kali gelombang banjir.. abis bandar kota tinggi tenggelam.. yg pertama masa tu igt lg dr opis nk blk umah..iye2 je aku blk awal seblm kol 5 lg...tkt jalan jem....tp mmg jem gile... kol 10 br aku smpai umah... sana sini jalan naik air.. jalan raya mmg lintang pukang la dgn keta2..2 lane jd ntah brp byk lane dh..dgn keta byk tersadai tersangkut sbb masuk air.. pastu bomba, polis, jpa di mana2 saje.. kiri kanan org lg..masa tu rs nk nangis je..cptla smpai umah... dhla pakai keta buruk..takut keta pun mati je... nk tepon papa papa ada kt mekah masa tu... aku rasa masa tu mcm bencana apa la.. bayangkan la kalo bencana lg buruk mcm tsunami ke gempa bumi ke...huhuhu... kol 10 mlm brla smpai umah masa tu...lega rasanya.. bila gelombang ke 2 dtg masa tu aku nekad xnk blk umah..takut dh...mlm tu aku blk umah makcik aku yg dkt je dgn opis...

sekrg pengalaman di Kemaman..still sama tersangkut kt jalan...tp i'm with my hubby... tp rasanye xdela seteruk pengalaman ms kt jb..tp keadaan banjir di Kemaman ni sgt2la teruk.. Alhamdulillah dh bbrp ari ni panas banjir pun dh surut..masing2 dh kembali ke umah masing2..mengemas apa yg patut..tp weather forecast ckp ari ni and esok ujan lebat... mmg sgtla panas semlm dn ari ni..td g lunch awan dr kejauhan nmpk mendung nye..kekdg secara teorinya cuaca yg panas mengundang hujan.yela wap panas naik ke atas dn membentuk awan hujan...hahaha xigt dh teori sains satu ketika dl...jgnla gelombang banjir ke dua dtg lg..kesian mereka2...

akhir kata...moga org2 yg ditimpa banjir tabah menghadapinya..

No comments:

HIDUP BAHAGIA BERSAMA

Daisypath Anniversary tickers

PUTERA PERTAMA

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

PUTERA KE DUA

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers>
Designed by UMIESUEstudio 2014