Tuesday, March 26, 2013

Kelahiran kedua..







Salam semua...

Lama x berblogging dn blogwalking..ni aku kt JB lehla nk wt aktiviti ni sbb internet yg sgt laju...Let me introduce our 2nd son...

Sebelum tu nak cerita tentang kelahiran anugerah Allah buat kami..Ikutkan agak berbeza dengan yang pertama dulu...

Macam post seblm ni adik Nuh ni nak memain dengan mama dulu...memula songsang pastu dia betul blk...admit kluar balik... Lepas blk dr hospital mmg aku berdebar gak la menunggu hari nk bersalin.. Act berdebar sbb still fobia lg masa bersalinkan Nuh dulu.. Rasa mcm takut nak hadapi saat tu...

Masa kt umah tu terus sms boss and antar email kt big bos dn semua org yg aku dh start cuti... yela mls la dh naik keja kan..maklumla dh overdue..takut tgh keja dtg tanda nk bersalin ke.. masa kt umah tu ape lg kemas umah, kemas dapur, dn mcm2 keja buat.. yela org ckp bila aktif keja cptla jalan nk buka..

13hb 2.. cousin aku syasya ckp bersalin la ari ni dpt tarikh cun 130213... dn aku ckp cun gak sbb 11hb kami nikah, 12hb Nuh lahir dn kalo dpt 13hb mmg berderet la tarikh keramat ni..tp smpai ke ptg xde tanda ape2 pun... aku siap ke pasar binjai beli ikan ayam sayur..siap sempat jumpe pelukis pelan uruskan pelan umah...mmg doktor dh ckp kepala br turun ke bawah so maybe lambat lg...

Malam tu hubby xsihat muntah2 dn cirit birit.. aku lak macam susah nk tdo..xtau nape..risaukan hubby lg.. tetiba kol 1 mcm rasa sakit perut gak.. dia jap dtg jap x dtg..aku ckp ni contraction ni..yela dh ada pengalaman kan.. seblm aku nk smpai due ada gak mengimbas cite nk bersalin dgn mmbr2.. masing semua ckp bila yg 2nd ni tunggu lama sikit contraction sbb mls nk tunggu lama kt labour room...so aku pun mcm target nk tunggu lama gk kol 7 pg br nk g hospital.. skali dgn antar Nuh g umah bb sitter... waaa gitu berani i kan.. tanda2 lain mcm turun air or darah mmg xde la..

skali dlm kol 3 tu aku rs sakit tu dtg sgt kuat dn kerap..skali tgk jam dtg 5 min skali tu.. terus ckp dgn hubby..hubby ckp jom kt g hospital jela...sian hubby i dh la tgk sakit masa tu..kami pun kemas ape yg ptt brg2 Iman, adik dn brg aku..brg adik mmg dh ada dlm keta..brg aku yela sbb br discharge kan kena kemas blk..antar Iman ke umah ateh kebtlan mama ada sana n terus ke hospital...umah ateh ke hospital jln kaki pun boleh tp kami naik keta la..

smpai hospital tekan2 loceng kt wad bersalin tu xde lak org layan...aku dh sakit gile..nasib la ada sorg lelaki ni baik tlg tekan loceng byk kali smpai nurse keluar..masuk blk screening nurse check dl dh 5 cm dia ckp.. pastu panggil doktor check lk..doktor lk MO je byk tanya lak dia.. dhla org tgh sakit..kol 4.30 aku masuk labour room dh..check jalan br 6 cm..lps pecah air ketumban dia panggil hubby masuk.. pastu pasang ctg...nk dptkan bacaan ctg elok aku kena dok elok2 tp aku dh sakit gile dh..pusing kiri pusing kanan..MO tu bising la suh dok diam2 nk dptkan bacaan ctg elok...

tgh tahan sakit tu en hubby lk ckp dia sakit perut huhuhu...dia mintak izin g toilet..mmm saat2 aku sakit ni la dia pun sakit..nasib la toilet ada dlm labour room tu je.. lps dia g toilet tu aku rs mcm dh xtahan dh..aku pun tekan loceng nurse masuk..dia ckp nape nk teran dh ke..aku ckp teran jela sbb dh xtahan tu.. dia check jalan tp aku xdgr lk brp cm..dia ckp kepala mcm tinggi sikit tp dia ckp leh try la nk teran.. aku pun teran jela...bbrp kali teran akhirnya baby pun selamat dilahirkan jam 5.52am..xsempat nurse nk panggil doktor pun.. masa kepala baby keluar time tula hubby kluar dr toilet..hehehe nurse ckp sempat ayah tgk kepala bb keluar..

kemudian baby diazankan oleh hubby n dibersihkan..aku lak kena jahit sikit..pastu menyusukan baby.. waaa saat nila aku x rasa masa Nuh dulu.sbb masa Nuh dl ada prob sikit..kemudian kami ditinggalkan kt labour room tunggu masuk ward.. rupanya ward penuh..nurse ckp ari tu byk org bersalin..czer pun ramai.. so doktor mmg xmenang tangan.. kol 10 br aku dibawa ke ward.. smpai ward hubby antar beg terus blk sbb mama kol ckp Nuh muntah2...smpai ward aku panggil nurse nk g toilet..nurse ckp baring dl sbb br smpai dr labour room..aku ckp dh lama dh baring sbb dr kol 6 bersalin kn.. aku g toilet sendiri uruskan diri sendiri.. xsesakit mcm nuh dulu...kol 11 lbh doktor pakar round n bg aku blk ari tu gk.. waaa dok kt ward 2 jam je..x bwk beg pun xpe kn hehehe...

Alhamdulillah kelahiran kali ni lebih mudah... ada mmbr ckp aku lehla anak ramai..mengandung dn bersalin mudah....waaa xpela anak2 ni kan rezeki.. act sgt mudah kali ni sbb jarak Nuh dn adik dia yg dekat... kali ni aku bg hubby bg nama yg dia nk kt bb...so hubby namakan putera kedua kami Muhammad Luth Qayyum bin Mohd Khairi...

Nuh lk sejak ada adik...mmm entry lain lak sbb ni pun 3 ari nk tulis n kelam kabut nk siapkan..maklumla i dh jd Mother of two..

1 comment:

ErneiAfzan said...

Alhamdulillah. senang bersalin kali nie bley ada adek lagi..hihi. Moga Luth Qayyum membesar menjadi anak soleh kebanggaan keluarga :)

HIDUP BAHAGIA BERSAMA

Daisypath Anniversary tickers

PUTERA PERTAMA

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

PUTERA KE DUA

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers>
Designed by UMIESUEstudio 2014