Sunday, May 26, 2013

Luth dn susu mama

Salam..

Ari ni 2 post... Yela ari ni dtg dgn en hubby...td en hubby kol dia kena stay kejap ada keja...dats why la kami suka dtg opis asing2 walaupun opis hanya di satu kawasan ni je..KSB...sbb ginila waktu kt kena ikut dia dia kena ikut kt...Nape kami dtg sekali ari ni..mmmm panjang citenye

Luth dh 3m lebih..and satu yg membanggakan masih minum susu mamanye sahaja..why i ckp sgt membanggakan coz masa Nuh dl i fail..mcm2 alasan kan konon..

Masa mengandungkan Luth aku dh tanam azam..siap ckp dgn hubby lg..and Alhamdulillah he support me..ant persediaan yg dibuat beli pum letrik...beli avent je pun..tu pun preloved..dl time Nuh pakai unimom.. manual nye..pastu beli botol2 storage beli storage bag byk la jugak..tanam azam nk bf n ari2 dok ngurut breast dgn harapan klua susu kn..

Masa Luth lahir masa nurse suh menyusukan dia waaaa satu pengalaman yg indah...Luth baik nye hisap susu..bila balik umah i keep df Luth yela nk merangsang susu keluar..try picit memang susu xkluar..tp byk baca kt fb dn KIM thats normal..act susu ada tp sikit cukup utk baby sbb perut baby sgtla kecik..

Ari ke2 Luth dh start meragam..masa tu mama dn hubby still support me to bf.. Alhamdulillah punye mama ygsgt supportive sbb xterus suh sy sumbat fm.mama keep asking me teruskan je df lama2 susu keluar la...tp mak mertua ada..dia ckp bb xcukup susu..dia siap suh hubby beli susu fm tp hubby pekakkan telinga xmau beli..bila bb asyik nangis mereka nak bg air masak tp aku tegas ckp xboleh..kebetulan ada air zam zam..aku bg air zam zam kt bb nk sedapkan dn jaga ati mereka..

Ari ke 3 susu dh start keluar..aku wt pengumuman satu family sbb malas nk suh diorg asyik suh bg fm je.. Alhamdulillah syukur sgt masa tu..seboleh2 aku xnk bg susu botol lg kt Luth..
memetik kata2 otai kt KIM_

"Utk ibu2 baru - Masalah ibu2 modern. "Anak saya yg baru 15 hari tak puas menyusu direct feeding jer tapi bila diberi EBM dlm botol barulah lama dia tidur dan tak kerap sgt menyusu".

Tahukah anda yg direct feeding ni memenatkan pipi baby? Just imagine, masa dlm rahim dulu mknn terus je masuk ikut tali pusat. Mcm dlm syurga. Tapi kat luar ni baby kena berusaha utk dpt susu. Kena menangis dulu kasi isyarat kt ibu, pastu kena hisap nenen kuat2 pulak. Terpaksa gunakan otot2 pipi. Pastu kena synchronize pulak menyusu dgn bernafas, kot gelojoh sgt tersedak pulak. Banyak benda nak kena belajar tu!

Seperti mana skill merangkak, berjln, berckp, ia perlu byk latihan sebelum baby masuk kategori expert. Pada permulaan mmglah hisapan baby lemah aje, jd susu yg dpt diihisap sikit aje. Otot pipi masih belum ada endurance jd hisapannya pun sekejap je (psl cepat penat). 15 kemudian dia lapar balik. Ada ibu yg buat short cut terus bg je EBM. "Ha, amekaw! Tak y...
ah teruk hisap nenen, ibu terus sumbat botol 3 oz! Berbahagialah kau tidur ke pagi". Tapi adakah ini satu berbuatan yg bijak utk long term?

Analoginya, Siti bercita2 utk masuk marathon dan menang tpt teratas. Tapi Siti jenis yg tak pernah bersenam jd dia minta pertolongan Minah BFFnya (kaki marathon panjat gunung bagai) supaya jd coach dia. Minah pun bersetuju. Hari pertama Minah suruh Siti berlari sejauh yg mungkin. 200 meter je, Siti dah semput. Tercungap2 mintak nyawa. Adakah esoknya dek kerana kasihankan Siti, Minah ckp "hari ni tak yah berlari, aku hantarkau terus naik motor je"?... Tidak kan? Tentu Minah akan push Siti to go further. Semakin hari endurance Siti terbina hingga hari ke 40 latihan sudah tidak tercungap2 lagi. Sudah tidak pancit dlm marathon.

Samalah juga dlm direct feeding baby. Kalau dah awal2 sgt sudah 'ditolong' dgn botol, mcm mana baby nak develop skill utk BF? Sebaik2nya botol hanya boleh di perkenalkan pada baby bila BF sudah established. Maksudnya bila anak sudah suka, pandai dan mahir BF. Jgnlah baby yg baru nk belajar BF, latching pun tak betul lagi sudah diberi susu dlm botol maka nanti of course babyitu prefer yg senang aje (botol)."
Masa dlm pantang..yeaaa aku berpantang sendiri...tu mmg mcm idaman kn..nape pantang sendiri senang nk handle susu Luth dn masa tu xcukup ilmu camne nk handle kalo dlm perjalanan yg jauh... masa pantang bkn ari2 pun aku pum..dn aku bknla rajin sgt nk wt stock..cheh hampeh je aku ni kata nk ex-bf.. minggu ke brp br start pump wt stock..mula2 pakai yg letrik..tp last2 manual gk jd pilihan hati..masa pum tu xde la byk sgt dpt...sekali 1oz ada tu 2 oz plg byk 3 oz... kumpul punye kumpul masa naik keja tu ada la dpt 90oz...tu bkn pum ari2..dn sehari kdg2 sekali je.. Alhamdulillah kumpul sikit2..
Prihal bb sitter lak..xjd masalah bg aku sbb bb sitter dh biasa handle ebm..so bagai kan satu kelebihan bg aku..masa mula2 aku bekalkan 5 x 2 oz je kt bb sitter..dn Luth minum 4 botol je pun... masa first wk keja aku sgtla bz...xde jadual pum yg consistent pun...tp aku wt konsep klua 10oz aku kena ganti 10 oz atau lbh...now aku dh ada jadual yg fix...tp ada prob gk..nnt la cite...
Lps seminggu naik keja bos suh aku g labuan...waaaa mcm nk nangis je..dhla xkumpul byk ebm...aku g 2 ari semlm..ari pertama sblm subuh dh klua dn blk lewat mlm gkla.. anak2 aku tinggalkan dgn hubby sorg saje..sorg je tau.. mlm tu luth xleh tdo..asyik merengek je dn tiap kali luth merengek hubby bg susu..huhuhuhu smpai termuntah2 luth disumbat byk sgt susu..tp aku xsalahkan hubby pun..first time katakan handle ebm n dia sanggup berkorban demi i tu...
Aku lk kt Labuan keep pumping... smpai labuan pump, kt hotel pum, kt airport pum... masa on d way blk kuantan, transit kt KLIA siap mintak ais lg kt bdk kfc tu.. hehehe... dia pun pelik nape aku mintak byk ais..nntla cite how to handle ebm masa travel. and smpai umah byk gkla ebm dh digunakan oleh hubby..ada yg salah handle lg..yg aku bwk blk lak xsebyk yg abis..xpela xsalahkan hubby gk.tula aku xexplain btl2kan..
Now still bertungkus lumus utk stock Luth.. walaupun pum xsemeriah org lain, walaupun peti sejuk xsepenuh org lain, aku ttp bersyukur Luth masih minum susu mama.. byk gk menggali ilmu psl susu ibu ni dn byk gk baca kt KIM..yg dirisaukan bknla supply ari2..insyaAllah mencukupi tp yg risau kalo aku asyik ke sana ke sini.. jauh lg perjalanan..br 3 bln je pun kn...so think positive teruskan production ilangkan sikap "M" tu n sentiasa pandang Luth utk hasilkan susu yg byk :)

No comments:

HIDUP BAHAGIA BERSAMA

Daisypath Anniversary tickers

PUTERA PERTAMA

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

PUTERA KE DUA

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers>
Designed by UMIESUEstudio 2014